nuff

Cari laman web

Google

LAMAN UTAMA

EURO 2012 : Pemain-pemain beragama Islam

Piala Eropah (Euro 2012) yang sedang berlangsung di Poland dan Ukraine. Malahan ada kalangan mereka menjadi tonggak utama pasukan masing-masing.

Perancis paling ramai dibarisi pemain beragama Islam iaitu seramai lima orang (berdasarkan kajian akulah). Mereka ialah Samir Nasri, Karim Benzema, Frank Ribery, Hatem Ben Arfa dan Adil Rami. Nasri, Benzema dan Ribery adalah tonggak utama skuad Perancis pada Euro 2012. Wow...

Selain itu, pasukan Belanda pula mempunyai dua pemain beragama Islam iaitu Ibrahim Afellay dan Khalid Boulahrouz. Begitu juga dengan Jerman menerusi Mesut Ozil dan Sami Khedira. Khedira pernah mencetuskan kontroversi apabila bergambar separuh bogel bersama teman wanitanya, seorang model dalam sebuah majalah. Baca di sini!

Sementara itu, beberapa pemain lain turut didakwa beragama Islam tetapi tiada kenyataan mengesahkannya. Antaranya penyerang berbisa Sweden Zlatan Ibrahimovic. Bapa Ibrahimovic dikatakan beragama Islam (Bosnia) tetapi ibunya beragama Kristian Croatia. Dilaporkan pemain ini mengikut ibunya dalam soal beragama.

Paling mengejutkan, penyerang Belanda, Robin Van Persie juga didakwa beragama Islam. Bagaimanapun beliau pernah menafikan telah memeluk Islam walaupun berkahwin dengan seorang wanita Islam berketuruan Maghribi. 



English Premier League : Memang ada ramai benar pemain beragama Islam kat EPL kalau korang semua nak tahu; terutamanya pasukan Arsenal. Antara yang korang mungkin kenal adalahRobin van PersieAbou DiabyMarouane Chamakh dan Bacary Sagna : semuanya pemain Arsenal. Selain itu bekas pemain Arsenal seperti Emmanuel EbouSamir Nasri danKolo Toure pun Islam jugak tau. Antara pemain top muslim lain yang masih dan pernah bermain di EPL adalah Edin DzekoNicholas AnelkaSalomon KalouYaya ToureArmand ToureDjibril CisseKhalid BoulahrouzHatem Ben ArfaDemba BaMoussa Dembele,Sulley MuntariAbel Xabier,Diomansy KamaraEl Hadji Diouf dan Fabio Aurelio.

Spanish La Liga : Selain daripada EPL, ramai jugaklah pemain Islam yang bermain untuk pasukan ternama di Sepanyol dan paling awesome : di dua kelab utama yakni Real Madrid dan Barcelona. Antara pemain Islam untuk Real Madrid adalah Karim BenzemaMesut Ozil,Lassana DiarraMahmadou DiarraNuri Sahin dan tak ketinggalan : Zinedane Zidane. Barcelona pun ada pemain muslim jugak dan antaranya adalah Ibrahim AfellayErik Abidaldan juga ex-player : Lilian Thuram. Tapi antara ramai-ramai nie, bagi aku yang paling awesome adalah Frederik Kanoute. Dia pernah pakai baju Palestin masa score goal dan bina masjid guna duit sendiri tau. Awesome kan?! Oh ya, tak ketinggalan jugak pemain Sevilla :Arouna Kone.



>Frederik Kanoute : pemain Islam paling awesome aku rasa<



>Karim Benzema : Nama pun dah macam melayu kan?!<



>Hero terbaik mestilah Mesut Ozil : Yeehaa!!<


Antara yang paling mengejutkan aku adalah bekas penyerang Brazil yang bermain untuk Manchester City yakni Fred. Selain itu goalkeeper utama Korea masa World Cup 2002 dengan World Cup 2006 yakni Lee Woon Jae pun Islam jugak. Selain daripada mereka, antara pemain Islam lain adalah Frank RiberyMamadou SakhoHakan YakinMurat YakindanBruno Metsu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...