nuff

Cari laman web

Google

LAMAN UTAMA

Inilah Kisah SI TUKANG BATU Yang Tangannya Telah Dicium Oleh Rasulullah S.A.W


Menurut riwayat, Rasulullah Muhammad SAW hanya mencium tangan 2 manusia saja, yaitu putri Beliau Fatimah Az Zahra dan seorang tukang batu. Lalu apa istimewanya si tukang batu tersebut hingga Manusia Paling Terpuji dan Nabi Akhir Zaman mencium tangannya?

Diriwayatkan, sepulangnya dari Tabuk selepas peperangan dengan bangsa Rom, Rasulullah dan rombongan berhenti sejenak di salah sudut jalan yang mengarah ke Madinah. Rasulullah Muhammad SAW tampak menghampiri seorang tukang batu.

Rasulullah yang sangat memperhatikan umatnya tersebut tampak memperhatikan tangan si tukang batu tersebut. Tangan si tukang batu itu kelihatan melepuh, kulitnya legam merah kehitaman kerana terpanggang sinar matahari yang panas.

Lantas Rasulullah bertanya kepada si tukang batu, “Kenapa dengan tanganmu?”

Si tukang batu akan menjawab soalan Manusia Agung yang ada di hadapannya.”Wahai Rasulullah, saya bekerja membelah batu setiap harinya. Batu-batu itu kemudian saya jual ke pasar, wangnya saya gunakan untuk memberi nafkah keluarga saya. Kerana itulah tangan saya kasar dan melepuh seperti ini. ”

Dalam sekejap, Rasulullah meraih tangan kasar si tukang batu tersebut dan menciumnya. Kemudian Beliau bersabda, “inilah tangan yang tidak akan pernah disentuh oleh api neraka selama-lamanya”.

Rasulullah Muhammad SAW ingin memberi pengajaran, bahawa jika hamba Allah bekerja keras untuk menyara isteri dan anak-anaknya dan tidak mengharapkan hal yang lain selain keredhaan Allah SWT, maka hamba tersebut digolongkan sedang berjihad Fi Sabilillah.

Rasulullah sangat prihatin dengan para pemalas. Mereka yang pasif dan malas menjemput rezeki dari Tuhannya sesungguhnya tidak menyedari bahawa mereka telah kehilangan sebahagian dari harga dirinya, yang lebih jauh menyebabkan kehidupannya menjadi mundur. Berikut beberapa ayat dan hadits mengenai keutamaan bekerja:

“Maka apabila telah dilaksanakan shalat, bertebaranlah kam di muka bumi dan carilah karunia Allah dan ingatlah Allah banyak-banyak supaya kamu beruntung”. (QS. Al-Jumu’ah 10)

“Dan Allah menjadikan bumi untukmu sebagai hamparan, supaya kamu menjalani jalan-jalan yang luas di bumi ini”. (QS Nuh 19-20)

“Siapa saja pada malam hari bersusah payah dalam mencari rezeki yang halal, malam itu ia diampuni”. (HR. Ibnu Asakir dari Anas)

“Siapa sahaja pada petang hari bersusah payah dalam bekerja, maka petang itu ia diampuni”. (HR. Thabrani dan Ibnu Abbas)

“Tidak ada yang lebih baik bagi seseorang yang makan sesuatu makanan, selain makanan dari hasil usahanya. Dan sesungguhnya Nabi Allah Daud, selalu makan dan hasil usahanya “. (HR. Bukhari)

“Sesungguhnya di antara dosa-dosa itu, ada yang tidak dapat terhapus dengan puasa dan shalat”. Maka para sahabat pun bertanya: “Apakah yang dapat menghapusnya, wahai Rasulullah?” Beliau menjawab: “Bersusah payah dalam mencari nafkah.” (HR. Bukhari)

“Barangsiapa yang bekerja keras mencari nafkah untuk keluarganya, maka sama dengan pejuang dijaIan Allah ‘Azza Wa Jalla”. (HR. Ahmad)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...