nuff

Cari laman web

Google

LAMAN UTAMA

Terjemahan Bacaan Talkin & Surat Sayang Dari ALLAH SWT

Subject: Terjemahan Bacaan Talkin Maksud (dalam RUMI) talkin yang

>selalu dibaca utk orang yg meninggal dunia. Masa baca tu, sebut2lah >nama sendiri yer...., kalau tak terasa meremang, sama2lah kita lebihkanamal ibadat.>Bukanlah perkara yang mudah setelah mambaca atau menghafalnya begitusahaja>sesungguhnya hanya amalan baik yg kita lakukan selama hidup di dunia yg>akan menjadi penyelamat, InsyaAllah WALLAHU A'LAAMM. Bismillah hir rah >man>nir rahim. Mahasuci Tuhan yang Engkau bersifat dengan Baqa' dan Qidam, >Tuhan yang berkuasa mematikan sekalian yang bernyawa, Mahasuci Tuhan >yang menjadikan mati dan hidup untuk menguji siapa yang baik dan siapa >yang kecewa. Mahasuci Tuhan yang menjadikan lubang kubur sebesar-besar >pengajaran untuk menjadi iktibar kepada orang yang lalai, dansebesar-besar>amaran kepada orang yang masih hidup. Ingatlah! Bahawa sekalian mahluk >Allah akan jahanam dan binasa,melainkan zat Allah Taala. Ialah Tuhan >yang Mahabesar kuasa menghukum, manakala kita sekalian akan kembali >menghadap hadirat Allah Taala. Wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin >IBUSAYA,wahai>SAYA Bin IBU SAYA, hendaklah kamu ingat akan janji-janji Allah yang >mana kamu ada bawa bersama-sama dari dunia ini. Sekarang kamu telah >menujumasuk>ke negeri Akhirat. Kamu telah mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah >dengan sebenar-benarnya melainkan Allah, dan bahawa senya Nabi Muhammaditu>Pesuruh Allah. Ingatlah wahai SAYA Bin IBU SAYA, apabila datang kepadakamu>2 orang malaikat yang serupa dengan kamu iaitu Mungkar dan Nakir, maka >janganlah berasa gentar dan takut, janganlah kamu berdukacita dan risau>serta janganlah kamu susah-hati dan terkejut. Ketahuilah wahai SAYA BinIBU>SAYA, bahawasanya Mungkar dan Nakir itu hamba Allah Taala, sebagaimanakamu>juga hamba Allah Taala. Apabila mereka menyuruh kamu duduk, mereka juga>akan menyoal kamu. Mereka berkata: Siapakah Tuhan kamu? Siapakah Nabikamu?>Apakah agama kamu? Apakah kiblat kamu? Siapakah saudara kamu? Apakah >pegangan iktikad kamu? Dan apakah kalimah yang kamu bawa bersama-samakamu?>Di masa itu hendaklah kamu menjawab soalan-soalan mereka dengan cermat >dan sehabis-habis terang, tepat dan betul. Janganlah berasa gementar,janganlah>cuak dan janganlah bergopoh-gapah, biarlah tenang dan berhati-hati.>Hendaklah kamu jawab begini: Allah Taala Tuhanku, Muhammad nabiku, >Islam agamaku, kitab suci Al-Quran ikutanku, Baitullah itu qiblatku, >malahan solah lima waktu, puasa di bulan Ramadhan,mengeluarkan zakat >dan mengerjakan haji diwajibkan ke atas aku.Semua orang Islam dan orang>yang beriman adalah saudara aku, bahkan dari masa hidup hingga aku mati>aku>mengucap: "La ila ha illallah Muhammaddur rasulullah". Wahai SAYA Bin >IBU SAYA tetapkanlah hatimu, inilah dia suatu dugaan yang paling besar.>Ingatlah bahawa kamu sekarang sedang tinggal didalam alam Barzakh,sehingga>sampai satu masa kelak, kamu akan dibangunkan semua untuk berkumpul di >Padang Mahsyar. Insaflah wahai SAYA Bin IBU SAYA, bahawa senya mati ini>adalah benar, soalan malaikat Mungkar dan Nakir di dalam kubur ini >adalah benar,bangun dari kubur kemudian kita dihidupkan semula adalah >benar,berkumpul dan berhimpun di Padang Mahsyar adalah benar, dihisab >dan dikira segala amalan kamu adalah benar, minum di kolam air nabi >adalah benar, ada syurga dan neraka adalah benar. Bahawa senya hari >Kiamat tetap akan adanya, begitu juga Tuhan yang maha berkuasa akan >membangkitkansemula>orang-orang yang di dalam kubur. Di akhirnya kami ucapkan selamat >berpisah>dan selamat tinggal kamu disisi Allah Taala. Semoga Tuhan akan memberi >sejahtera kepada kamu. Tuhan jua yang menetapkan hati kamu. Kami >sekalian berdoa mudah mudahan Allah Taala menjinakkan hati kamu yang >liar, danAllah>menaruh belas kasihan kepada kamu yang berdagang seorang diri di dalam >kubur ini.Mudah-mudahan Tuhan akan memberi keampunan dan memaafkan >kesalahan kamu serta menerima segala amal kebajikan kamu. Ya Allah Ya >Tuhan, kami merayu dan bermohon kepada Mu supaya tidak disiksa mayat >ini dengan kemegahan penghulu kami Muhammad SAW. Subhana rabbika rabbil>izati amma ya sifun wassallamu alalmursalinwalham dulillahi rabbilalamin.>>>>Setiap yang bernafas, Pasti akan Mati - "Kullu nafsin za iqatul maut">Firman Allah swt, "Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar >berada di dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal >soleh,yang>ingat-mengingati supaya mentaati kebenaran, dan yang ingat-mengingati >dengan kesabaran." Surah Al-A'sr .. Dari Abdullah bin 'Amr R.A, >Rasulullah S.A.W bersabda: "Sampaikanlah pesanku walaupun satu ayat...">Disebutkan didalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk >dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur >"masing-masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN" >dan TIDAK MINUM, TIDAK DUDUK>dan TIDAK BERCAKAP. Bertanya orang kepada Rasulullah saw : "Bagaimana >kita>dapat mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?" Maka jawabnya>Rasulullah saw "Umat dikenal kerana WAJAH mereka putih disebabkan oleh >WUDHU'." Bila qiamat datang maka malaikat datang ke kubur orang mukmin >sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. >Bekas SUJUD tidak dihilangkan. Maka memanggillah dari zat yangmemanggil.>Bukanlah debu "itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah >debu>KEIMANAN" mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui >titian" Siratul Mustaqim dan memasuki alam syurga, sehingga setiap >orang melihat para mukmin itu mengetahui bahawa mereka adalah pelayan >Ku dan hamba-hamba Ku.Disebutkan oleh hadith Rasulullah saw bahawa >sepuluh orang yang mayatnya: TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan >bangkit dalam tubuh asal diwaktu mati 1. Para Nabi 2 Para Ahli Jihad 3.Para Alim Ulama 4.Para>Syuhada 5. Para Penghafal Al Quran 6. Imam atau Pemimpin yang Adil 7.>Tukang Azan 8 . Wanita yang mati kelahiran/beranak 9. Orang mati >dibunuh atau dianiaya 10. Orang yang mati di siang hari atau di malam >Jumaat jika mereka itu dari kalangan orang yang beriman. Didalam satu >riwayat yanglain>dari Jabir bin Abdullah ra sabda Rasulullah saw: Apabila datang hariqiamat>dan orang orang yang berada di dalam kubur dibangkitkan maka Allah swt >memberi wahyu kepada Malaikat Ridhwan:"Wahai Ridhwan , sesungguhnya Aku>telah mengeluarkan hamba-hamba Ku berpuasa ( ahli puasa ) dari kuburmereka>di dalam keadaan letih dan dahaga. Maka ambillah dan berikan mereka >segala>makanan yang digoreng dan buah buahan syurga. "Maka Malaikat Ridhwan >menyeru, wahai sekelian kawan-kawan dan semua anak-anak yang belum >baligh,>lalu mereka semua datang dengan membawa dulang dari nur dan berhimpundekat>Malaikat Ridhwan bersama dulang yang penuh dengan buahan dan minuman >yang lazat dari syurga dengan sangat banyak melebihi daun-daun kayu dibumi.>Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin maka dia memberi makanan itu >kepada mereka sambil mengucap sebagaiman yang difirman oleh Allah swt >di dalam Surah Al-Haqqah bermaksud "Makan dan minumlah dengan sedap >disebabkan AMAL>yang telah kamu kerjakan pada HARI yang telah LALU itu." * Tolong >sebarkan>kisah ini kepada saudara Islam yang lain. Ilmu yang bermanfaat ialah >salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun >dia sudah mati. " Dan ( ingatlah ) Allah sentiasa mengetahui dengan >mendalam akanapa>jua yang kamu lakukan." Surah Al-Baqarah : 237 Untuk renungan dan >amalan bersama .. "LAA ILAHA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTUMINALZHAALIMIIN"

> Surat Sayang Dari ALLAH SWT

>

> Saat kau bangun pagi hari, AKU memandangmu dan

> berharap engkau akan berbicara kepada KU,

> walaupun hanya sepatah kata meminta

> pendapatKU atau bersyukur

> kepada KU atas sesuatu hal yang indah yang terjadi dalam

> hidupmu hari ini atau kemarin .....

>

> Tetapi AKU melihat engkau begitu sibuk mempersiapkan

> diri untuk pergi bekerja .......

> AKU kembali menanti saat engkau sedang bersiap, AKU

> tahu akan ada

> sedikit waktu bagimu untuk berhenti dan menyapaKU,

> tetapi engkau terlalu sibuk ........

>

> Disatu tempat, engkau duduk disebuah kursi selama lima belas

> menit tanpa melakukan apapun. Kemudian AKU

>

> Melihat engkau menggeerakkan kakimu. AKU berfikir engkau akan

> berbicara kepadaKU tetapi engkau berlari ke telephone dan

> menghubungi seorang teman untuk mendengarkan kabar terbaru.

>

> AKU melihatmu ketika engkau pergi bekerja dan AKU

> menanti dengan sabar sepanjang hari. Dengan semua kegiatanmu AKU

> berfikir engkau terlalu sibuk mengucapkan sesuatu

> kepadaKU.

>

> Sebelum makan siang AKU melihatmu memandang

> sekeliling, mungkin

> engkau merasa malu untuk berbicara kepadaKU, itulah sebabnya

> mengapa engkau tidak menundukkan kepalamu.

> Engkau memandang tiga atau empat meja sekitarmu dan melihat

> beberapa temanmu berbicara dan menyebut namaKU dengan lembut

> sebelum menyantap rizki yang AKU

> berikan, tetapi engkau tidak melakukannya ......

> masih ada waktu yang tersisa dan AKU berharap engkau akan

> berbicara kepadaKU, meskipun saat engkau pulang kerumah

> kelihatannya seakan-akan banyak hal yang harus kau kerjakan.

>

> Setelah tugasmu selesai, engkau menyalakan TV, engkau

> menghabiskan banyak waktu setiap hari didepannya,

> tanpa memikirkan apapun dan hanya menikmati acara yg

> ditampilkan. Kembali AKU menanti dengan sabar saat engkau

> menonton TV dan menikmati makananmu tetapi kembali kau

> tidak berbicara kepadaKU .........

>

> Saat tidur, KU pikir kau merasa terlalu lelah.

> Setelah mengucapkan selamat malam kepada keluargamu,

> kau melompat

> ketempat tidur dan tertidur tanpa sepatahpun

> namaKU, kau sebut.

> Engkau menyadari bahwa AKU selalu hadir untukmu.

>

> AKU telah bersabar lebih lama dari yang kau sadari.

> AKU bahkan ingin mengajarkan bagaimana bersabar

> terhadap orang lain. AKU sangat menyayangimu,

> setiap hari AKU menantikan sepatah

> kata, do'a, pikiran atau syukur dari hatimu.

>

> Keesokan harinya ....... engkau bangun kembali dan kembali AKU

> menanti dengan penuh kasih bahwa hari ini kau akan memberiku

> sedikit waktu untuk menyapaKU .......Tapi yang KU tunggu

> ........ tak kunjung tiba ...... tak juga kau menyapaKU.

> Subuh ........ Dzuhur ....... Ashyar ..........

> Magrib ......... Isya dan Subuh kembali, kau masih mengacuhkan

> AKU .....tak ada sepatah kata, tak ada seucap do'a, dan tak

> ada rasa, tak

> ada harapan dan keinginan untuk bersujud kepadaKU .........

>

> Apa salahKU padamu ...... wahai UmmatKU?????

> Rizki yang KU limpahkan, kesehatan yang KU berikan,

> harta yang KU relakan, makanan yang KU hidangkan, anak-anak yang

> KUrahmatkan,

> apakah hal itu tidak membuatmu ingat

> kepadaKU ............ !!!!!!!

>

> Percayalah AKU selalu mengasihimu, dan AKU tetap

> berharap suatu

> saat engkau akan menyapa KU, memohon perlindungan

> KU, bersujud

> menghadap KU ....... Yang selalu menyertaimu setiap

> saat ........

>

> Note: apakah kita memiliki cukup waktu untuk

> mengirimkan surat ini kepada orang2

> yang kita sayangi???

> Untuk mengingatkan mereka bahwa segala apapun

> yang kita terima hingga saat ini, datangnya

> hanya dari ALLAH semata

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...