nuff

Cari laman web

Google

LAMAN UTAMA

Hadi Awang seru OIC, PBB bertindak pada Myanmar

KUALA LUMPUR :

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini menuntut campurtangan antarabangsa terhadap apa yang berlaku ke atas warga Rohingya di Myanmar.
Bercakap di hadapan lebih 10,000 peserta Himpunan Solidariti Ummah untuk Rohingya, Hadi menempelak tindakan bisu daripada beberapa pihak antaranya Pertubuhan Negara-negara Islam (OIC) dan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) berhubung isu itu.

"Krisis (Rohingya) bukan sahaja wajibkan campur tangan Malaysia tapi piagam PBB dan Geneva. Negara ASEAN dan semua negara anggota OIC dan pejuang hak asasi Malaysia kerana tlaah lakukan cabul hak asasi.

"Apa yang berlaku terhadap bangsa Muslim Rohingya bukan sahaja menuntut campur tangan Malaysia sebaliknya pihak antarabangsa," katanya semasa berucap dalam himpunan berkenaan.

Himpunan Solidariti Ummah anjuran pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam ini menyaksikan Hadi berkongsi pentas dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan timbalannya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Ketiga-tiga mereka bertegas membantah kekejaman kerajaan Myanmar yang tanpa berperikemanusiaan melakukan penghapusan etnik ke atas Rohingya.

Hadi dalam pada itu berkata, apa yang dilakukan oleh kerajaan Myanmar sangat tidak bertamadun dan melampaui batas kemanusiaan, justeru kerajaan Malaysia terpaksa tampil menyatakan bantahan.

"Urusan di Myanmar bukan sahaja diwajibkan campur tangan Malaysia dan seluruh dunia yang tandatangani Piagam Geneva dan semua negara Islam OIC,kerana kerajaan Myanmar telah lakukan pencabulan hak asasi manusia," katanya.

Jelasnya lagi, Islam menganjurkan supaya umatnya menghormati hak-hak bukan Islam tetapi apabila hak dan kebebasan umat Islam dicabuli, maka semua umat Islam di dunia ini tidak seharusnya berdiam diri.

Kekejaman kerajaan Myanmar ke atas Rohingya bukan perkara baru, malah ia sudah berlarutan sejak tahun 30-an.

Myanmar sebelum ini meluluskan Burma Citizenship Law of 1982, yang membolehkan negara itu melaksanakan segala bentuk kekejaman ke atas Rohingya.

Rohingya adalah warganegara Myanmar, namun negara itu pada 1982 mengisytiharkan etnik itu sebagai pendatang di tanah air sendiri.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...