nuff

Cari laman web

Google

LAMAN UTAMA

Antara Penjagaan Syahwat dan Akal

Rasulullah S.A.W bersabda : Barang siapa yang bezina dengan wanita muslimat atau bukan muslimat, baik wanita itu merdeka ataupun hamba orang, kemudian dia meninggal dunia sebelum bertaubat, maka Allah membukakan baginya di dalm kubur tiga ratus pintu neraka, yang dia diseksa di dalam nya sehingga dating hari kiamat. Dan apabila telah dating hari kiamat, maka dia masuk ke neraka bersama dengan mereka yang akan diseksa di dalamnya.

Di ceritakan bahawa Hasan al-Basri, Malik bin Dinar dan Tsabit al-banany, telah datang kepada Rabi’ah A’dawiyah. Petikan perbincangan mereka digambarkan seperti berikut.

Hasan: Wahai Rabi’ah, plihlah salah satu di antara kami, keran pernikahan adalah sunnah Nabi S.A.W

Rabi’ah : Saya mempunyai beberapa masalah. Barang siapa dapat menjawab persoalan itu, sayakan mengambilnya sebagai suami.

Pertanyaan pertama ditujukan kepada Hasan.

Rabi’ah : Pada hari pengukuhan perjanjian (kiamat) di mana segolongan manusia dimasukkan kedalam api neraka. Pada pandangan tuan saya akan berada di dalam golongan yang mana??.

Hasan : Saya tidak tahu

Rabi’ah : Malaikat telah membentuk saya di dalm kandungan ibu saya, apakah saya menjadi orang yang sensara atau orang yang berbahagia??.

Hasan : Saya tidak tahu.

Rabi’ah : Kuburan adakalnya menjadi teman syurga dan adakalanya menjadi liang neraka, bagaimanakah kuburan saya kelak??.

Hasan : Saya tidak tahu.

Rabi’ah : Pada hari akhirat kelak wajah-wajah manusia mamutih cemerlang dan wajah-wajah manusia lainnya hitam muram, bagaimanakah wajah saya kelak??.

Hasan : Saya tidak tahu.

Rabi’ah : Apabila ada suara mengundang di hari kiamat, “ketahuilah, sesungguhnya fulan bin fulan itu berbahagia sekali, sesungguhnya fulan bin fulan itu sengsara sekali.” Pada pandang tuan, saya akan termasuk di dalam golongan yang mana??.

Hasan : Saya tidak tahu.

Maka ketiga-tiga auliya’ itu menangis dan keluar meninggalkan rabi’ah.


Pada kisah yang lain pula dicatatkan bahawa setelah suami rabi’ah meninggal dunia, Hasan Al-Basri bersama-sama sahabatnya telah dating menziarahi Rabi’ah. Setelah diizinkan masuk Rabi’ah memasangkan hijab (tabir kain) dan dia duduk disebalik tabir itu.

Hasan : Sesungguhnya suamimu telah meninggal dunia, maka engkau harus bersuami lagi.

Rabi’ah : Baiklah, dan sesiapa di antara mu yang paling alim saya persiapkan diri sebagai isterinya.

Mereka menjawab yang paling alim adalah Hasan al-Basri.

Rabi’ah : Apabila tuan dapat menjawab empat pertanyaan saya, maka saya rela menjadi isterimu.

Hasan : Kemukakanlah pertanyaan itu, semoga Allah menolong ku.

Rabi’ah : Kalau saya mati dan keluar dari dunia ini, adakah saya akan pergi dengan berbekalkan iman atau tidak??.

Hasan : Itu adalah suatu perkara ghaib an hanya Allah yang Maha Mengetahuinya.

Rabi’ah : Pada pendapat tuan stelah saya dibaringkan di dalam kubur dan di Tanya oleh malaikat Mungkar dan Nakir, saya dapat menjawab atau tidak??.

Hasan : Itu pun masalah yang ghaib dan hanya Allah sahaja yang Maha Mengatahuinya.

Rabi’ah : apabila manusia suadah dipanggil pada hari akhirat kelak, sebahagian lain di neraka, maka saya masuk bahagian yang mana??

Hasan : Itu pun soal ghaib.

Rabi’ah : Kalau seseorang telah samar-samar dalam masalah yang empat ini, maka bagaimana dia akan menyibukkan diri dengan perkahwinan.

Kemudian Rabi’ah berkata lagi : Wahai Hasan, berapakah bahagian Allah mencptakan akal??.

Hasan : Sepuluh bahagian, sembilan bahagian untuk lelaki dan satu lagi untuk kaum wanita.

Rabi’ah : Berapa bahagian pula menciptakan syahwatnya??.

Hasan : Sepuluh bahagian juga, sembilan bahagian untuk wanita dan satu untuk lelaki.

Rabi’ah : Wahai Hasan, saya saja dapat menjaga sembilan bahagian dari syahwat itu dengan satu bahagian akal, tetapi mengapa engkau tidak dapat menjaga satu bahagian syahwat dengan sembilan akal??.

Maka menangislah Hasan dan terus keluar daripada rumah Rabi’ah.

http://www.gadjahmada.edu/
http://oneredpaperclip.blogspot.com/
http://www.amazon.com/
http://www.sumintar.com/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...