nuff

Cari laman web

Google

LAMAN UTAMA

PROSES SEKULARISASI ILMU

Type your summary hereSepanjang zaman Pertengahan di Eropah, yang dikatakan bermula dengan kejatuhan Rom Barat pada tahun 476 M, hingga kejatuhan Kostentinapel pada tahun 1453 di tangan Turki Uthmaniayah, dunia Barat mengalami zaman kegelapan (Dark Ages) dalam segenap segi, baik dari segi fizikal mahupun dari segi mentalnya. Namun di celah-celah kegelapan dan kemunduran Eropah inilah bermulanya domonasi orsng-orang Yahudi dalam kegiatan ekonomi terutamanya sebagai pemiutang (money-lenders) dan peniaga hamba abdi. Memang orang-ornag Yuhudi sudah banyak menimbulkan masalah sejak kebangkitan Kristian pada zaman Rom lagi, tetapi baru zaman pertengahan inilah kegiatan mereka baru meluas.


Dalam suasana serba mundur inilah dunia Eropah mengadakan perhubungan ilmiah dengan dunia Islam, yang ketika itu sedang dalam zaman keagungannya. Melalui perhubungan baik secara aman mahupun secara peperangan, iaitu melalui Perang Salib (1095-1291), hasilnya dunia barat mual membuka mata, setelah tidur sekian lama. Kebangkitan Barat melalui proses yang cukup panjang dan berliku-liku. Namun arah perkembangannya tetap satu, iaitu suatu proses sekularisasi ilmu dan kehidupan, yang didalangi oleh kaum Yahudi dengan menggunakan pelbagai cara dan tipu muslihat. Sebenarnya pada awal Perang Salib inilah, iaitu pada tahun 1099 tertubuhnya gerakan Yahudi pertama, The Priory of Sion yang antara anggota-anggotanya ialah tokoh Rainasanse sendiri.

Pada peringkat awalnya kebangkitan Barat muncul melalui gerakan Ranaisans di Itali pada abad ke-15. gerakan pemulihan semula klasik Greek-Rumawi ini didokong oleh tokoh-tokoh yang bersemangat humanisme Kristian. Tetapi dalang sebenar dibelakangnya ialah gerakan Yahudi, The Priory of Sion yang antara tokoh utamanya ialah Leonardo da Vinci. Gerakan Ranaisans diikuti oleh gerakan Refomasi pada abad ke-16 yang melahirkan mazhab Protestan. Gerakan ini bukan sahaja dipimpin oleh tokoh-tokoh Yahudi seperti Martin Luther (1483-1546) dan John Calvin (1509-1564) bahkan di dokong oleh putera-putera raja di Benua Eropah.

Jika di suatu pihak proses sekularisasi ilmu dan kehidupan bergerak secara sederhana melalui gerakan Renaisans dan Reformasi, maka di pihak lain ia berjalan secara redikal melalui revolusi yang juga didalangi oleh golongan Yahudi. Yang terpenting sekali ialah Revolusi Sains yang berlangsung antara tahun 1500-1700, yang dirangcang dan dilaksanakan oleh puak Yahudi baik secara individu mahupun secara organisasi. Tokoh-tokoh yang menonjol dalam Revolusi Sains ini cukup banyak.cuma yang disebut di sini merupakan tokoh-tokoh utama yang ada hubungan keahlian dengan gerakan Yahudi baik secara langsung mahupun tidak langsung.


1. Copernicus (1473-1543) seorang ahli astronomi Poland, kemasyhurannya ialah pada gugatannya terhadap teori geosentrik oleh Aristotle dan Ptolemy, iaitu bumi sebagai pusat alam (earth-centred cosmos) di mana benda-benda langit semuanya berputar mengelilinginya. Tetapi bagi Conpernicus yang menyarankan teori heliosentrik, mataharilah yang sebenarnya pusat alam (sun-centred cosmos) iaitu bumilah yang berputar mengelilingi matahari.

2. Galileo Galilie (1546-1642) seorang profesor matematik dan astronomi Itali. Galileo telah berjaya menggugat teori kosmologi Aristotle yang menjadi pegangan gereja. Bagi gereja, teori bahawa bumi sentiasa bergerak adalah bertentangan dengan teori kestabilan bumi, yakni bumi yang tetap dan tidak bergerak seperti ajaran Bible. Galileo juaga berjaya membuktikan bahawa permukaan bulan dan matahari tidaklah seindah dan selicin seperti ajaran gereja,sebaliknya berbukit bukau dan bergunung ganang seperti juga permukaan bumi.

3. Francis Bacon (1561-1626) seorang tokoh falsafah. Mengenai Bacon, perbahasan tentangnya tidak dapat tidak harus dikaitkan dengan falsafah politik Plato dalam bukunya, Republik tentang konsep negara utama. Dalam karyanya The New Atlantis Bacon mengkhayalkan sebuah pulau impian yang ideal. Bacon lebih menekankan kemajuan sains sebagai ciri tamadun yang sebenar, iaitu melalui rekaan-rekaan baru, teknik-teknik saintifik, penemuan sebab-sebab penyakit dan pengubatannya untuk melanjukkan usia.

4. Renes Descartes (1596-1650), beliau dianggap sebagai pengasas falsafah Barat moden, dan tokoh rasionalis besar yang menggunakan kaedah matematik dan geometri analitik dalam analisisnya terhadap semua disiplin ilmu. Kemasyhurannya ialah pada falsafah sangsinya (Cartesian doubt) yakni bersikap ragu-ragu terhadap kewujudan semula sesuatu hingga kepada kewujudan diri sendiri. Hanya satu perkara sahaja yang tidak diragui, iaitu fakta bahawa dia sedang ragu-ragu dalam fikiranya.

5. Isaac Newton (1642-1727) merupakan seorang pakar optik dan matematik juga masyhur sebagai seorang ahli falsafah makanikal. Dalam bidang optik, beliau menemui sifat cahaya putih yang ada dalam pelangi itu sebenarnya merupakan gabungan tujuh warna sinar. Dalam bidang matematik sumbangannya yang utama ialah penciptaan kalkulus integral. Dan terutama sekali dalam bidang mekanik, namanya cukup terkenal sebagai penemu hukum graviti alam atau daya tarikan bumi dan planet-planet lain di alam semesta. Hasil daripada sumbangannya itu menjadikan bidang sains yang sebelumnya tidak tersusun lalu terbentuk sebagai suatu sistem hukum kesatuan (Unified system of laws) yang membolehkan kita membuat ramalan-ramalan sains yang tepat.



Seperti yang dinyatakan sebelumnya, disamping peranan secara individu proses sekularisasi yang dirancangkan oleh golongan Yahudi juga dijalankan melalui organisasi. Antara organisasi-organisasi yang terpenting sekali ialah The Rosicrucian (Rosy Cross), the Royal Society of London, Freemason,dan Illumunati. Mengenai kumpulan The Rosicrucian, ia berasaskan pemikiran esoterik Kristian Rosenkreutz lahir 1378 dan karya-krya seorang pengikut Martin Luther dari Jerman iaitu John Valentin Andreas (1589-1647). Kumpulan Rosy Cross (Order of The Rosy Cross) ini sebenarnya bergerak secara rahsia sebagai "Invisible College".oleh kerana hubungannya yang rapat dengan golongan Protestan lalu mereka diusir oleh kerajaan Jerman, dan dari situ mereka melarikan diri ke England. Di England inilah kumpulan Roscrucian, sejak tahun 1620an, bergerak secara rasmi walaupun masih sebagai Invisible College. Antara anggotanya yang terkenal ialah Francis Bacon dan Isaac Newton. Hasil daripada impian Francis Bacon dalam bukunya, The New Atlantis tersebut lalu tahun 1661 kolej rahsia Rosicrucian muncul dialam nyata dengan menggunakan nama The Royal Society of London di bawah naungan Raja Charles 11 (1660-1685). Isaac Newton menyertainya pada tahun 1703 sebagai fellow dan seterusnya sebagai presiden hingga meninggal dunia pada tahun 1727.


Mengenai kumpulan Freemanson pula , ia ditubuhkan secara rasmi di England pada tahun 1717, iaitu dengan tertubuhnya Grand Lodge yang pertama di London pada tahun tersebut. Sedangkan kumpulan Illuminati diasaskan oleh Adam Weishaupt (1748-1830) pada 1 Mei 1776.seorang tokoh besarnya ialah Albert Pike (1809-1891), seorang jeneral Amerika. Di smping kumpulan-kumpulan awal tersebut, pada tahun1884 kaum Yahudi menubuhkan gerakan Zionis yang diasaskan oleh Simha Binker dari Rusia.


Dengan tertubuhnya organisasi-organisasi Yahudi tersebut maka proses sekularisasi di Eropah menjadi lebih tersusun dan menyeluruh. Jika di satu pihak gerakan Yahudi bersifat elitisme dengan menumpukan perhatian terhadap persoalan ilmu dan sains, maka di pihak lain ia lebih meluas kepada persoalan ekonomi dan politik. Melalui kegiatan ekonomi misalnya mereka membantu menyemarakan Revolusi Industri (1760-1850) melalui peranan mereka sebagai pemodal, peminjam wang dan ahli-ahli perniagaan. Bagaimana yang lebih penting ialah peranan Yahudi dalam mencetuskan revolusi-revolusi politik di Eropah pada abad-abad ke 17, 18, 19 dan 20.


Demikianlah kita menyaksikan proses sekularisasi ilmu dan kehidupan yang telah membawa kehancuran di dunia Barat, semuanya adalah hasil konspirasi Yahudi belaka, yang dirancang dan dilaksanakan dengan teliti dan teratur. Ia bukan sekadar satu proses sejarah yang biasa, seperti yang difahami selama ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...