nuff

Cari laman web

Google

LAMAN UTAMA

Ramadan Bulan yang penuh keberkatan dan kelebihan

PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS
Ramadan Bulan Barakah
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُبَشِّرُ أَصْحَابَهُ قَدْ جَاءَكُمْ شَهْرُ رَمَضَانَ شَهْرٌ مُبَارَكٌ افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ صِيَامَهُ يُفْتَحُ فِيهِ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ وَيُغْلَقُ فِيهِ أَبْوَابُ الْجَحِيمِ وَتُغَلُّ فِيهِ الشَّيَاطِينُ فِيهِ لَيْلَةٌ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ مَنْ حُرِمَ خَيْرَهَا فَقَدْ حُرِمَ
Dari Abu Hurairah berkata; Rasulullah SAW memberikan kabar gembira kepada sahabatnya: "Telah datang kepada kalian bulan ramadhan, bulan yang penuh barakah, bulan yang mana Allah mewajibkan kepada kalian berpuasa. Pada bulan itu pintu-pintu syurga dibuka, pintu-pintu neraka Jahannam ditutup, syaitan-syaitan dibelenggu, dan pada bulan itu ada satu malam yang lebih baik dari seribu bulan, maka barangsiapa terhalang darinya sungguh ia telah terhalang dari kebaikan." (HR Ahmad No: 8631)
Pengajaran:
Apabila Ramadan menjelang, Rasulullah mengingatkan para sahabat agar bersedia dengan kedatangan bulan yang penuh keberkatan dan kelebihan. Antara kelebihannya:
1. Ramadan adalah bulan yang diwajibkan keatas umat Islam berpuasa.
2. Ramadan adalah bulan ibadah. Pada bulan ini pintu-pintu syurga dibuka dan pintu neraka ditutup.
3. Bulan Ramadan dipermudahkan kepada umat Islam melaksanakan ibadah kerana syaitan telah dirantai.
4. Bulan Ramadan menyediakan satu malam yang lebih baik dari 1000 bulan iaitu lailatul Qadar yg perlu diraih
5. Sesiapa yang terhalang dari merebut peluang untuk melaksanakan pelbagai ibadah di dalamnya, sesungguhnya ia telah terhalang dari mendapat kebaikan.
Ayuh kita menyediakan diri dengan bersungguh-sungguh untuk menemui Ramadan pada tahun ini.

7 hb Jun 2016
2 Ramadhan 1437

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...