nuff

Cari laman web

Google

LAMAN UTAMA

BERMESYUARATLAH KERANA PADANYA ADA KEBERKATAN

Alhamdulillah. Malam ini di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur untuk menghadiri mesyuarat serentak AJK PAS Pusat dan Exco Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM). Oleh kerana saya ahli mesyuarat kepada kedua-dua mesyuarat maka perlu membahagikan masa antara keduanya pada malam ini. Khair in shaa Allah.

Mesyuarat atau Syura adalah satu tuntutan di dalam Islam.

Syura adalah proses perbincangan dan perundingan untuk mengeluarkan keputusan atau untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Ia adalah merupakan sebuah medan untuk mewujudkan kesatuan pemikiran (wehdatul fikr) yang akan menjurus kepada kesatuan amal (wehdatul amal).

Pandangan-pandangan yang pelbagai ini perlu digarap dan diharmonikan untuk mengeluarkan satu keputusan yang benar-benar matang demi kepentingan bersama.

Islam telah memerintahkan agar umatnya melaksakan mesyuarat dalam memutuskan sesuatu perkara lebih-lebih lagi dalam urusan berjamaah dan urusan berkaitan dengan kemaslahatan Ummah.

Firman Allah SWT di dalam Surah Asy-Syura, ayat 38:

"Dan (bagi) orang-orang yang menerima (mematuhi) seruan Tuhannya dan mendirikan solat, sedang urusan mereka (diputuskan) dengan mesyuarat antara mereka; dan mereka menafkahkan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka."

Firman Allah SWT lagi yang bermaksud:

"Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya dan janganlah kamu berbantah-bantahan; kalau tidak nescaya kamu akan menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu, dan bersabarlah (menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati). Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar." (Surah Al-Anfaal, ayat 46).

Semoga pimpinan beroleh kekuatan taufiq dalam melaksanakan mesyuarat berkesan dan beroleh hidayah dalam menghasilkan keputusan yang terbaik buat jamaah tercinta.

Siiru 'ala barakatillah. Wallahu a'lam.

#BeristiqamahHinggaKemenangan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...