nuff

Cari laman web

Google

LAMAN UTAMA

MEMPERTAJAMKAN MATA HATI TERHADAP KETAUHIDAN

Makrifatullah, adalah capaian yang sentiasa diimpikan oleh hamba. Keberhasilan dalam menapaki derajat tersebut menjadi simbol akan ketajaman tauhidnya.

Sebagai makhluk terpilih, untuk berjumpa dan menjalani hubungan paling dekat dengan Khaliq (Pencipta) terbuka sangat lebar. Bahkan Dia telah menunjukkan jalannya melalui Al-Quran dan Sunnah Rasulullah saw.

Setiap hembusan nafas seorang hamba adalah nikmat Allah jua, dan nikmat itu selalu “segar” mengiringi desahnya. Untuk itu, seorang hamba wajib mensyukurinya.

Syukur yang paling rendah tingkatannya adalah menyedari bahawa nikmat itu berasal dari Allah, rela menerimanya serta tidak mengingkarinya.

Adapun bentuk sempurnanya syukur adalah pengakuan dengan bahasa rahsia bahawa seluruh makhluk-Nya tidak akan mampu mengucapkan rasa syukur atas nikmat itu meskipun yang terkecil yang diberikan kepadanya, meskipun melalui upaya yang  besar.

Mengingati tumbuhnya taufik untuk mensyukuri nikmat itu sendiri merupakan nikmat yang wajib di syukuri, maka setiap syukur wajib di syukuri, begitu seterusnya, hingga tidak ada batas akhirnya.

Apabila Allah mengasihi seseorang, Dia akan memberikan kepadanya kemampuan mensyukuri nikmat-Nya, merasa rela walau berapapun kecilnya, sebab dia yakin bahawa, sekecil apapun nikmat pemberian-Nya, pada hakikatnya tidak dapat diimbangi rasa syukur hamba.

(QS Al-Isra’:20) ertinya:

“Dan kemurahan Tuhanmu tidak dapat dihalangi”

SILA SHARE DAN SEBARKAN

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...