nuff

Cari laman web

Google

LAMAN UTAMA

KEUTAMAAN MALAM NISFU SYAABAN

Pandangan al Azhar dan Mazhab Fiqh....

Mantan Syeikh al Azhar/Mufti Mesir Prof. Dr Ali Jum’ah berpendapat..
Malam nisfu Syaaban merupakan malam yang barakah. Terdapat sebilangan besar dalil yang menyebut tentang kelebihan malam nisfu Sya’ban daripada hadis-hadis nabi S.A.W yang saling menguatkan antara satu sama lain serta mengangkat hadis-hadis tersebut ke darjat Hadis Hasan dan Kuat dari segi hukumnya.

Mengambil berat terhadap malam Nisfu Syaaban serta menghidupkan malamnya adalah sebahagian daripada agama yang tiada keraguan padanya.Adapun keraguan yang timbul adalah disebabkan pandangan terhadap hadis-hadis yang barangkali hukumnya dhoif yang menceritakan tentang kelebihan malam tersebut.Bagaimana tidak termasuk dalam hadis maudu'(Palsu)..

Antara hadis-hadis yang menceritakan tentang kelebihannya :

Pertama

عن مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : " يَطَّلِعُ اللَّهُ إِلَى جَمِيعِ خَلْقِهِ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَيَغْفِرُ لِجَمِيعِ خَلْقِهِ إِلَّا لِمُشْرِكٍ أَوْ مُشَاحِنٍ " - رواه الطبرانى وصححه ابن حبان .

Hadis daripada Saidina Mu’adz ibnu Jabal R.A bahawa nabi S.A.W telah bersabda : “Allah memandang pada kesemua makhluk ciptaanNya pada malam nisfu Sya’ban, lalu Allah mengampunkan dosa-dosa kesemua makhlukNya melainkan dosa orang musyrik (yang menyekutukan Allah) dan dosa orang yang bermusuhan..(Riwayat Al-Tobrani dan disahihkan oleh Ibnu Hibban).

Kedua..

عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ كرم الله وجهه قَالَ :قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : "إِذَا كَانَتْ لَيْلَةُ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَقُومُوا لَيْلَهَا وَصُومُوا نَهَارَهَا فَإِنَّ اللَّهَ يَنْزِلُ فِيهَا لِغُرُوبِ الشَّمْسِ إِلَى سَمَاءِ الدُّنْيَا فَيَقُولُ أَلَا مِنْ مُسْتَغْفِرٍ لِي فَأَغْفِرَ لَهُ أَلَا مُسْتَرْزِقٌ فَأَرْزُقَهُ أَلَا مُبْتَلًى فَأُعَافِيَهُ أَلَا كَذَا أَلَا كَذَا حَتَّى يَطْلُعَ الْفَجْرُ" - رواه ابن ماجه .

Hadis daripada Saidina ‘Ali R.A bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda : “Apabila masuk malam nisfu Sya’ban, maka hendaklah kamu bangun pada malamnya dan berpuasa pada siang harinya, Sesungguhnya Allah Ta’ala menurunkan malaikatnya ke langit dunia pada malamnya setelah terbenamnya matahari, lalu Allah berkata : Sesiapa yang memohon keampunan padaKu maka Aku akan mengampunkan baginya, Sesiapa yang memohon rezeki padaKu maka Aku akan memberikannya rezeki, Sesiapa yang ditimpa musibah maka Aku akan melepaskannya, sesiapa yang demikian…sesiapa yang demikian …sehinggalah terbitnya fajar.”..(Riwayat Ibnu Majah).

Beliau menambahkan tidak mengapa seandainya membaca surah Yasin sebanyak 3 kali selepas solat maghrib secara terang-terangan dan berjemaah. Hal ini kerana termasuk dalam perkara menghidupkan malam tersebut dan perkara berkaitan dengan zikir ruangannya adalah luas.

Adapun mengkhususkan sebahagian daripada tempat dan waktu untuk melakukan sebahagian daripada amalan soleh secara berterusan adalah termasuk dalam perkara yang disyariatkan selagi mana seseorang yang melakukan amalan tersebut tidak meyakini bahawa perkara tersebut adalah wajib di sisi syara’ yang membawa hukum berdosa sekiranya meninggalkannya.

عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ : "كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَأْتِي مَسْجِدَ قُبَاءٍ كُلَّ سَبْتٍ مَاشِيًا وَرَاكِبً" - متفق عليه .

Hadis daripada Ibnu Umar R.A telah berkata : “Nabi S.A.W akan mendatangi masjid Quba pada setiap hari Sabtu samada dengan berjalan ataupun menaiki tunggangan.”...Riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim.

Berkata Al-Hafiz Ibnu Hajar di dalam kitabnya Fathul Bari :"Di dalam hadis ini walaupun berbeza jalan-jalan periwayatannya menunjukkan kepada hukum harus mengkhususkan sebahagian hari-hari untuk melakukan sebahagian daripada amalan-amalan soleh serta melakukannya secara berterusan.”

Ibnu Rajab Al-Hanbali di dalam kitabnya Lathoif Al-Ma’arif berkata :

“Ulama’ di Syam telah berselisih pandangan dalam menyifatkan cara untuk menghidupkan malam nisfu Sya’ban kepada dua pandangan.

Pertamanya : Adalah disunatkan menghidupkan malamnya secara berjamaah di masjid.

Ishaq ibn Rahuyah bersepakat dengan pandangan mereka terhadap perkara tersebut dan berkata dalam masalah mendirikan malamnya dengan ibadah di masjid secara berjamaah : “Perkara tersebut tidaklah menjadi bid’ah.” Kalam ini dinukilkan oleh Harb Al-Kirmani di dalam kitab Masail nya.

Keduanya : Sifatnya adalah makruh penghimpunan pada malamnya di masjid untuk melakukan solat serta bercerita dan berdoa. Dan tidak makruh sekiranya seseorang itu melakukan solat secara bersendirian. Ini adalah pandangan Al-Auzaie Imam Ahli Syam dan Ahli Faqeh.

PANDANGAN JUMHUR MAZHAB FIQH & IHYA' MALAM NISFU SYAABAN

Jumhur Mazhab Fiqh mereka mengiktiraf dan memuliakan malam Nisfu Syaaban ini sebagaimana dijelaskan kemuliaan malam itu pada tafsir Imam Ibn Katsir, tafsir Imam Attabari, tafsir Imam Qurtubi, tafsir Imam Assuyuthiy, juga pada Fathul Baari Bisyarah SHahih Bukhari oleh Hujjatul Islam Al Imam Ibn Hajar Al Asqalaniy,juga Hujjatul Islam Al Imam Nawawi, juga pada Tuhfatul Ahwadziy Syarah sunan Tirmidziy, Faidhul Qadir, Syarah Sunan Ibn Majah, dan banyak lagi,

Kesemuanya mengakui kemuliaan malam Nisfu Syaaban dan sunnah memperbanyak doa di malam itu, dengan Alqur;an, dzikir, doa dll.

Para Tabi’in dari penduduk Syam mereka mengagungkan dan bersungguh-sungguh menunaikan ibadah pada malam nisfu syaaban tersebut. Khalid bin Ma’dan, Luqman bin Amir dan lain-lain dari kalangan tabi’in Syam mendirikan solat di dalam masjid pada malam Nishfu Sya’ban.

Perbuatan mereka disetujui oleh al-Imam Ishaq Ibnu Rahawaih. Ibnu Rahawaih berkata mengenai solat sunnah pada malam Nishfu Sya’ban di masjid masjid secara berjamaah.Hal tersebut tidak termasuk bidaah.

Keutamaan malam Nisfu Syaaban memiliki dasar hadis-hadis yang sohih. Menghidupkan malam tersebut dengan aneka ragam ibadah sunnah telah dianjurkan oleh banyak ulama salaf, untuk mengharapkan rahmat Allah yang turun pada malam utama tersebut. Lebih-lebih malam Nisfu Syaaban termasuk salah satu malam yang dipermudah terkabulnya doa.

Al-Imam al-Syafi’i berkata dalam kitab al-Umm sebagai berikut:Telah sampai kepada kami bahwasanya permohonan akan dikabulkan dalam lima malam, yaitu malam Jum’at, malam hari raya idul adha, malam hari raya idul fitri, awal malam di bulan Rajab dan malam Nisfu Syaaban.

Kaum Muslimin sejak dahulu lagi mereka menghidupkan malam Nishfu Syaaban dengan aneka ragam ibadah dan kebajikan seperti bersedekah, mengerjakan solat sunnah secara berjamaah, membaca surat Yasin dan diakhiri dengan doa kepada Allah SWT.

Imam Syafie sendiri adalah salah seorang yg mengajarkan membaca doa yaasin 3 kali di malam Nisfu sya’ban, dan diikuti oleh ratusan pakar hadis dan Ulama.Jika hal itu dikatakan bidaah maka hal itu adalah bidaah hasanah, sebagaimana banyak bidaah bidaah hasanah yg juga dilakukan oleh para sahabat ra..

Di negara Arab dan Nusantara, biasanya dibacakan Yasin sebanyak tiga kali pada malam Nisfu Syaaban setiap satu dengan niat tersendiri.Perkara ini hampir berlaku ijmak padanya, memandangkan dilakukan oleh para Fuqaha' zaman berzaman dari dahulu lagi.

Perkara ini tidak dinisbahkan kepada Rasulullah tetapi ia boleh dilakukan selagi mana ibadah tersebut tidak bertentangan dengan syara' samada dilakukan bersendirian mahupun berjemaah.

Kebanyakkan Para Ulamak di Mesir,beberapa tempat di Saudi, Yaman,Syria, Nusantara, dan lain-lain mereka tidak bersetuju dengan fatwa Dr Yusof Al Qardhawi yang menolak amalan membaca Yasin 3 kali dan mengatakan ia adalah bidaah yang diada-adakan.Kerana amalan ihya' malam Nisfu Sya'ban ini dilakukan oleh para ULAMA' zaman berzaman di merata tempat sejak zaman salaf lagi.

KESIMPULAN

1.Sebilangan besar dalil dalil mengenai kelebihan malam Nisfu Syaaban saling menguatkan antara satu sama lain yg mengangkat hadis hadis tersebut ke darjat Hasan dan kuat di segi hukumnya.

2.Menghidupkan malam nisfu Sya’ban samada secara berjamaah atau bersendirian sebagaimana yang masyhur dikalangan orang ramai adalah perkara yang disyariatkan dan tidaklah menjadi bidaah dan tidaklah menjadi makruh dengan syarat tidak menjadikan amalan tersebut sebagai suatu kemestian dan kewajipan.

3.Sekiranya amalan tersebut diWAJIBkan ke atas orang lain serta menghukum kepada mereka yang tidak mengikutinya dengan hukum berdosa maka menghukumkan dengan hukum dosa itu yang menjadi BIDAAH kerana mewajibkan sesuatu yang tidak diwajibkan oleh Allah dan Rasulnya.

4.Jumhur Mazhab mengiktiraf dan memuliakan malam Nisfu Syaaban ini bahkan mereka menganjurkan utk menghidupkan malam tersebut.

5.Harus mengkhususkan sebahagian hari hari tertentu untuk melakukan amalan amalan soleh serta melakukan secara berterusan....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...