Benarkah pakaian sunnah seperti jubah, serban, janggut, rida', capal Nabi saw merupakan adat orang Arab (sunnah jibilliyyah), dan bukanlah Sunnah Maqsuudah yang wajib dipelihara, dan kita boleh meninggalkannya bila perlu?.
Alasannya ialah kerana disana masih banyak sunnah yang penting serta besar melebihi sunah pakaian, kerana bagi mereka berakhlak mulia adalah lebih penting dari berpenampilan ala sunnah tapi pengotor dan tidak berakhlak.
Pencerahan:
Disini saya ingin menjelaskan bahawa isu pakaian merupakan isu fundamental dalam Islam yang mana selaku umat yang selalu mengikuti qudwah hasanah baginda saw pastinya takkan pernah terlintas di fikiran kita untuk meninggalkan walau satu sunah biar betapa kecil ia sekalipun, kerana sesungguhnya Allah menjanjikan hidayah dalam sunnah.
Sebagaimana firman Allah swt:
وان تُطِيعُوه تهتدوا
Disamping itu pakaian sunnah merupakan persalinan istimewa yang dipilih oleh Allah swt buat kekasihnya bahkan hingga ketika baginda saw naik ke Arasy Rahman juga baginda saw tidak meninggalkannya.
Bagi umat pula pakaian sunah berperanan membentuk jati diri serta penghambaan yang tinggi kepada Allah swt.
Di samping itu busana sunnah juga boleh menimbulkan rasa malu kepada pemakainya untuk melakukan maksiat, kerana pengamalnya merasakan bahawa aku sedang memperagakan imej Nabi Muhammad saw ke mata dunia. Secara tidak langsung mengawal sikap dan akhlak mereka.
Dalil tentang pakaian Sunnah disisi syarak:
1) Dalil Quran.
Firman Allah swt dalam Al Quran:
يا بني آدم قد أنزلنا عليكم لباسا يواري سؤاتكم وريشا ولباس التقوي ذلك خير.
Dalam ayat ini Allah swt menyebutkan 3 jenis pakaian yg Allah swt turunkan kepada anak Adam.
1) Pakaian yang menutup aurat.
2) Pakaian kemewahan.
3) Pakaian takwa.
Allah swt menyebut bahawa pakaian takwa adalah yg terbaik di antara ketiga jenis pakaian yang Dia turunkan.
Bagi saya, ayat ini adalah nas bagi kepentingan berpakaian mengikut Sunnah. Apa yang dijelaskan diatas bahawa berpakaian ikut sunnah adalah sunnah jibilliyyah hanyalah teori aqliyyah semata-mata yang sama sekali tidak dapat menyaingi ketinggian dalil qath'ie dalam hal ini.
2). Dalil hadis begitu banyak menyebutkan bahawa Nabi saw memakai jubah syaamiyyah (جبة شامية)، jubah yaman dll.
3). Qias: hakikatnya memakai jubah, serban, kain pelikat adalah sunnah maqsuudah yang dikehendaki oleh syarak kerana pakaian sunnahlah merupakan sunah yang akan membezakan antara pakaian orang beriman dengan orang yang tidak beriman.
Pernah suatu hari saya berdebat dengan seorang pelajar Afrika yang mengatakan bahawa takwa bukanlah pada baju tapi dihati sambil dia membacakan hadis:
التقوي ههنا
Saya katakan kepadanya bahawa kadangkala takwa juga ada pada pakaian sebab itulah Allah swt berfirman:
ولباس التقوي ذلك خير
Saya bagi contoh kepadanya seandainya tuan pergi ke luar negara bukan Islam, lalu berpakaian baju biasa selain jubah serban, macammana orang nak cam bahawa tuan orang Islam hingga dia kena salam pada tuan?. Orang takkan mampu membezakan antara seorang muslim dengan non-muslim melainkan dengan pakaian sunnah.
4) Dalil Urf:
Sesuatu perkara yg baik dalam budaya Arab akan tetap dikekalkan oleh Nabi saw dalam Islam kerana Islam tidak datang untuk menghapuskan segala adat istiadat manusia.
Kalaulah kita mengatakan bahawa jubah itu pakaian Arab sejak mula maka ianya berubah menjadi sunnah yg maqsuudah setelah ianya diterima oleh syarak sebagai salah satu perkara yg baik asalkan ianya mengikut ketentuan syarak.
Adapun pendapat yg mengatakan apa guna berjubah kalau akhlak tak elok, pengotor itu faktor luaran yang tak menjadikan pakaian sunnah tak penting kalau pemakainya tak baik.
Itu luar konteks... Konteks pembahasan kita ialah apakah pakaian sunnah itu satu kepentingan dalam agama atau tidak.
5) Lagi satu saya nak berkongsi dalil tajribiyyah (pengalaman peribadi saya dalam mengenakan pakaian sunnah) di negara bukan Islam.
Iaitu Allah swt akan mencampakkan dua perasaan dalam hati orang kafir bila melihat seorang Muslim berpakaian secara sunnah.
Kalaulah dia seorang pencinta Islam dia akan kagum bila lihat kita berpakaian sunnah.
Pengalaman pertama sewaktu saya di Jepun saya Ke hospital untuk menemani sahabat yg sakit.
Saya pakai jubah putih, tiba-tiba saya nampak seorang makcik tua datang mendekati saya sambil menundukkan kepalanya berkali-kali kemudiannya menghulurkan sebungkus coklat kepada saya sebagai tanda respect.
Keduanya ialah sewaktu Di Langkawi dua tahun lepas saya menemui seorang pelancong Itali yang memanggil saya sambil mengatakan: I like your turban, very-very beautiful.
Ketiganya ialah sewaktu saya Di Ghana kami dakwahkan seorang pemandu taxi yang beragama Kristian...akhirnya dia kata:
Sebenarnya orang-orang Islamlah merupakan pengikut Jesus yang sebenarnya sebab pakaian mereka sama macam Jesus, sedangkan pakaian orang Kristian sekarang adalah berbeza dengan pakaian Jesus.
Ini contoh orang yang kagum dengan pakaian sunnah.
Adapun contoh orang yang gerun dengan pakaian sunnah pula saya ada dua pengalaman sewaktu belajar di South Afrika dulu.
1) Sewaktu berjalan di Sandton City, Johannesburg tiba-tiba saya nampak seorang Yahudi yang memakai kepiah kecil dikepalanya. Bila dia nampak saya terus nampak seolah-olah dia amat takut, hingga dia lari tergopoh gapah.
Betapa takutnya dia kepada umat Islam bila berjubah.
2) Keduanya satu malam saya singgah makan Pizza di sebuah Restoren di South Afrika.
Di suatu sudut kelihatan seorang Yahudi yang kelihatan memeluk tubuhnya sekuatnya nampak macam takut sangat-sangat rupanya dia takutkan kami yang waktu itu sedang makan berdekatan dengannya.
Dari situ saya dapat buat kesimpulan bahawa pakaian sunah bukan sekadar menutup aurat lebih besar dari itu ianya merupakan imej dan jati diri umat Islam. Dengannya lah umat Islam dihormati dan digeruni.
*Yakinlah...dalam sunah ada kejayaan..!!
No comments:
Post a Comment